,,Braków wychowania przedszkolnego nie uzupełni nawet najlepszy uniwersytet”
Jan Paweł II
Przedszkole ,,Anioła Stróża” nie jest zwykłym przedszkolem ani zwykłym żłobkiem.
Tworzymy miejsce, w którym dzieci nie są przedmiotem żadnego programu.
Dogmatem jest dla nas szacunek dla podmiotowości drugiego człowieka – dziecka, które znajdzie się z nami w przedszkolu ,,Anioła Stróża”.
Chcemy być przy dzieciach i wspierać je w odkrywaniu ich własnej drogi, a nie wyznaczać im jakąś według własnych wyobrażeń.
Inspirować, a nie stymulować.
Tworzyć ciekawe środowisko, pokazywać świat, a nie nauczać i nie popędzać.
Wpajać wartości, ale przykładem nie dydaktyką.
Ogólne ramy naszej koncepcji kształcenia i wychowania wyznaczają następujące przesłania:
1. idea kształcenia opiera się na takich przesłankach, które w centrum stawiają podmiotowość dziecka
Gwarantujemy dziecku poczucie bezpieczeństwa, troskliwą opiekę zarówno fizyczną jak i psychiczną, pielęgnujemy dziecięce talenty, tworzymy taki klimat i atmosferę pracy, która pozwala na radosną i pełną wrażeń intelektualnych, wszechstronną edukację – edukację przyjazną dziecku.
2. człowiek jest niepodzielną osobowością
Edukacja winna więc oddziaływać na wszystkie jej sfery – nie może ograniczać się do inspirowania wybranych. W pracy pedagogicznej z dziećmi staramy się uruchomić takie procesy, które pozwolą na całościowe postrzeganie, ukazanie wzajemnych związków, wystąpienie dodatniego transferu w uczeniu się oraz powiązanie relacji człowieka ze środowiskiem, w którym żyje.
3. rozwój dokonuje się przede wszystkim w toku własnej aktywności, w szczególności zaś w wyniku działania twórczego, innowacyjnego
Staramy się by istotą pracy nauczyciela w naszym przedszkolu nie było nauczanie lecz aranżowanie uczenia się tak, by stroną aktywną w procesie dydaktycznym było dziecko. Nauczyciel tylko tę aktywność organizuje, podtrzymuje, ukierunkowuje. Jego zadaniem jest stwarzanie takich warunków i stosowanie takich zabiegów, które wspierają rozwój dziecka.
4. nieodłączną cechą oddziaływań dydaktycznych jest różnorodność
Powtarzalność jest jedną z ważniejszych barier w rozwoju osobowości. W naszym przedszkolu różnorodność obejmuje zarówno tematykę, zadania, ćwiczenia jak i drogi poznania. Dzięki niej uatrakcyjniamy zajęcia wykorzeniając najgorszą ich zmorę – nudę.
Metody, z których czerpiemy oraz idee, które są nam szczególnie bliskie:
- rodzicielstwo bliskości (Attachment Parenting, AP) – czytaj więcej >>
- porozumienie bez przemocy (Nonviolent Communication, NVC) – czytaj więcej >>
- pedagogika Marii Montessori – czytaj więcej >>